H κοινωνική οικονομία προσφέρει λύσεις στην πολλαπλή λύση που αντιμετωπίζουμε
Στις 14 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο η συζήτηση για την κατάσταση της Ένωσης . Εν όψει αυτής της σημαντικής συζήτησης, ο πρόεδρος της Social Economy Europe, Χουάν Αντόνιο Πεντρένιο, είχε στείλει ανοιχτή επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν τονίζοντας ότι η κοινωνική οικονομία ήδη παρέχει λύσεις στην πολλαπλή κρίση που αντιμετωπίζει η Ευρώπη και ότι αυτές οι λύσεις θα μπορούσαν να ενισχυθούν και μεγιστοποιήθηκε μέσω μιας φιλόδοξης εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία, που πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσπάθειας της Ευρώπης να επιτύχει δίκαιες πράσινες και ψηφιακές μεταβάσεις, μια νέα ώθηση για δημοκρατία και μια οικονομία που λειτουργεί για τους ανθρώπους.
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει ενεργειακή κρίση και οικονομική και κοινωνική αναταραχή που τροφοδοτείται από την επιθετικότητα του Πούτιν κατά της Ουκρανίας. Μια κρίση που επικαλύπτεται με την κλιματική έκτακτη ανάγκη, την ψηφιακή μετάβαση και την κούραση των πολιτών λόγω της εμπειρίας της πανδημίας COVID19. Σε αυτό το πλαίσιο πολλαπλής κρίσης, η κοινωνική οικονομία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για να δώσει λύσεις. Οι επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας
- Παράγουν και διανέμουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και παρέχουν υποστήριξη σε οργανισμούς και νοικοκυριά για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.
- Παρέχουν ποιοτικές κοινωνικές υπηρεσίες και ευκαιρίες εργασίας για όλους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην ΕΕ λόγω του πολέμου στην Ουκρανία ή εκείνων που εκτοπίστηκαν στο εσωτερικό της χώρας.
- Η κοινωνική οικονομία αντιπροσωπεύει ανταγωνιστικά επιχειρηματικά μοντέλα που δεν επιδιώκουν τη μεγιστοποίηση των κερδών, αλλά την επανεπένδυσή τους σε ποιοτικές υπηρεσίες, θέσεις εργασίας και στη βιώσιμη ανάπτυξη των κοινοτήτων στις οποίες δραστηριοποιούνται.
Στο σημερινό δύσκολο πλαίσιο, ορισμένες υπάρχουσες λύσεις κοινωνικής οικονομίας δεν έχουν ακόμη αξιοποιηθεί πλήρως και δεν υποστηρίζονται πλήρως. Για παράδειγμα, 1.250.000 Ευρωπαίοι ήδη παράγουν και καταναλώνουν καθαρή ενέργεια μέσω των ενεργειακών συνεταιρισμών ανανεώσιμης ενέργειας (REScoops), ένα κίνημα που είναι πιθανό να αυξηθεί καθώς έως το 2050 το 45% της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα μπορούσε να βρίσκεται στα χέρια των πολιτών και περίπου το τέταρτο αυτού θα μπορούσε να παραχθεί μέσω συνεταιρισμών.
Πολλοί φορείς της κοινωνικής οικονομίας υποστηρίζουν επίσης πολίτες και εταιρείες για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την παροχή λύσεων βιώσιμης κινητικότητας (σιδηρόδρομοι, κοινή χρήση αυτοκινήτου, ποδηλασία κ.λπ.).
Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε ένα φιλόδοξο Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία (SEAP) για την προώθηση της κοινωνικής οικονομίας μεταξύ νέων και νέων επιχειρηματιών και να δημιουργήσουμε περισσότερες ποιοτικές θέσεις εργασίας σε όλη την ΕΕ, αυξάνοντας από το 6,3% του συνόλου των θέσεων εργασίας στην ΕΕ στο 10% έως το 2030.
Πολλές από τις στρατηγικές δράσεις SEAP βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, καθώς η πρόταση για Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τις συνθήκες του πλαισίου της κοινωνικής οικονομίας, τις πιθανές νομοθετικές δράσεις για διασυνοριακές δραστηριότητες ενώσεων και άλλων ΜΚΟ, τα νέα χρηματοοικονομικά προϊόντα InvestEU για την κοινωνική οικονομία, τις μεταβατικές οδούς για το οικοσύστημα της κοινωνικής οικονομίας, την καθοδήγηση που διευκρινίζει τη φορολογική μεταχείριση της διασυνοριακής φιλανθρωπίας ή την Ακαδημία Πολιτικής Επιχειρηματικότητας Νέων. Όλες αυτές οι δράσεις θα πρέπει να υλοποιηθούν σε στενή συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς της κοινωνικής οικονομίας, οι οποίοι αξίζουν επίσης καλύτερη αναγνώριση ως εργοδότες στο πλαίσιο του κοινωνικού διαλόγου της ΕΕ. Ως εκ τούτου, ελπίζουμε να δούμε την κοινωνική οικονομία ψηλά στο πρόγραμμα εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2023, καθώς και μέρος της ομιλίας σας για την κατάσταση της Ένωσης, επισημαίνει στην επιστολή του ο πρόεδρος της Social Economy Europe
Όπως προβλέπεται στο Ερυρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία (SEAP), η Επιτροπή εργάζεται επί του παρόντος για να υποβάλει πρόταση σύστασης του Συμβουλίου σχετικά με την ανάπτυξη συνθηκών του πλαισίου κοινωνικής οικονομίας έως το πρώτο εξάμηνο του 2023. Μια τέτοια σύσταση, για την οποία η SEE έχει υποστηρίξει σθεναρά από το 2017, θα χρησιμεύσει ως εργαλείο για τον εκσυγχρονισμό των νομικών και πολιτικών πλαισίων για την κοινωνική οικονομία, για την καλύτερη ενσωμάτωση των αναγκών των φορέων της κοινωνικής οικονομίας.
Προβλέπονται συστάσεις που να καλύπτουν τομείς όπως η πολιτική απασχόλησης, οι κρατικές ενισχύσεις, οι δημόσιες προμήθειες, η φορολογία, η έρευνα, η εκπαίδευση, οι δεξιότητες και η κατάρτιση, η περίθαλψη και οι κοινωνικές υπηρεσίες, η οικονομική και μη οικονομική στήριξη, οι στατιστικές και άλλα. Ως εκ τούτου, η σύσταση θα συμβουλεύει τις εθνικές κυβερνήσεις να αναπτύξουν πολιτική σε όλες τις κυβερνητικές υπηρεσίες και να δημιουργήσουν ενιαία σημεία εισόδου στις εθνικές διοικήσεις για την ενίσχυση του διαλόγου και της διαμόρφωσης λύσεων μαζί με τους ενδιαφερόμενους φορείς της κοινωνικής οικονομίας.
————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Social economy provides solutions to the multiple crisis we face
On 14 September, the State of the Union debate was hold at the European Parliament in Strasbourg. Ahead of this important debate, Social Economy Europe’s President Juan Antonio Pedreño had sent an open letter to European Commission President Ursula von der Leyen stressing that social economy is already providing solutions to the multiple crisis that Europe faces, and that those solutions could be strengthened and maximised through an ambitious implementation of the Social Economy Action Plan that needs to be at the heart of Europe’s effort to achieve fair green and digital transitions, a new push for democracy, and an economy that works for people.
Europe faces an energy crisis and economic and social turmoil fed by Putin’s aggression against Ukraine. A crisis which overlaps with the climate emergency, the digital transition, and citizens fatigue due to the experience of the COVID19 pandemic. In this context of multiple crisis, the social economy is in the front line to provide solutions. Social economy enterprises are producing and distributing renewable energies and providing support to organisations and households to improve energy efficiency. They provide quality social services and work opportunities for all, including for those who have been forced to flee to the EU because of the war in Ukraine, or those internally displaced within the country. Social economy represents competitive entrepreneurial models that do not seek to maximise profits, but to reinvest them in quality services, jobs, and in the sustainable development of the communities in which they operate.
In the current difficult context, the letter points out to some existing social economy solutions which are not yet fully exploited and supported. For instance, 1.250.000 Europeans already produce and consume clean energy through renewable energy cooperatives (REScoops), a movement that is likely to grow as by 2050 45% of renewable energy production could be in the hands of citizens, and about quarter of that could be produced through cooperatives. Many social economy entities also accompany citizens and companies to improve energy efficiency, and provide sustainable mobility solutions (railways, car sharing, biking etc.).
Our objective is to capitalise on an ambitious SEAP to promote social economy among new and young entrepreneurs, and create more quality jobs all over the EU, growing from currently providing 6.3% of all EU jobs to 10% by 2030.
Many of SEAP strategic actions are already in progress as the proposal for a Council Recommendation on social economy framework conditions, the possible legislative actions on cross-border activities of associations and other NPOs, the InvestEU new financial products for social economy, the transition pathways for the social economy ecosystem, the guidance clarifying tax treatment of cross-border philanthropy, or the Youth Entrepreneurship Policy Academy. All these actions should be implemented in close cooperation with social economy stakeholders, that also deserve a better recognition as employers in the framework of the EU social dialogue. Therefore, we hope to see the social economy high on the 2023 European Commission’s work program, as well as part of your State of the Union Address.
As foreseen in SEAP, the Commission is currently working to put forward a proposal for a Council recommendation on developing social economy framework conditions by the first half of 2023. Such a recommendation, for which SEE has strongly advocated since 2017, would serve as tool to invite and accompany Member States and/or local and regional authorities in modernise their legal and policy frameworks to better integrate the needs of social economy entities.
ecommendations are foreseen to cover areas as employment policy, state aid, public procurement, taxation, research, education, skills and training, care and social services, financial and non-financial support, statistics, and others. The Recommendation will therefore advise national governments to develop policy across government departments and to setup single entry points in national administrations to strengthen the dialogue and co-construction of solutions with social economy stakeholders. Webinars and training
SEE is currently working on a reply to the consultation. We also invite social economy stakeholders to raise your voice on your needs and on how this recommendation could help you to improve the framework conditions at national level
Αφήστε μια απάντηση