Πρόσθετη, πιο ευέλικτη χρηματοδότηση για στήριξη όσων έχουν μεγαλύτερη ανάγκη
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε (649 υπέρ, 7 κατά και 31 αποχές) στις 20 Ιανουαρίου 2020 τη συνέχιση διάθεσης αυξημένων πόρων το 2021 και το 2022 για την παροχή τροφίμων και βασικών ειδών πρώτης ανάγκης προς τους πιο απόρους, καθώς ο αριθμός των ανθρώπων αυτών που βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο φτώχειας αυξάνεται. Το Ευρωκοινοβούλιο υποστηρίζει την συμφωνία που έχει επιτευχθεί τον Δεκέμβριο 2020 με τα κράτη μέλη για προσαρμογή του Κανονισμού για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (TEBA /FEAD regulation)
Τα κράτη μέλη έχουν πληγεί με πρωτόγνωρο τρόπο από την κρίση που συνδέεται με την επιδημική έξαρση της COVID 19. Η κρίση επέφερε σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, επιδείνωσε την κατάσταση του 20 % και πλέον του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αντιμετωπίζει κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, διεύρυνε τα κοινωνικά χάσματα και αύξησε τις απώλειες θέσεων εργασίας, τα ποσοστά ανεργίας και τις ανισότητες. Η κρίση έχει δυσανάλογο κοινωνικο-οικονομικό αντίκτυπο στις γυναίκες και στα κορίτσια και οδηγεί σε αύξηση του φαινομένου της φτώχειας μεταξύ των γυναικών. Αυτό έχει δημιουργήσει μια πρωτοφανή κατάσταση, η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως, με συγκεκριμένα μέτρα, στο πνεύμα του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων.
Ο Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 223/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαρτίου 2014, θεσπίζει τους κανόνες που διέπουν το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους («ΤΕΒΑ»). Η κρίση της COVID-19 έχει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στο ΤΕΒΑ και στην ικανότητα των οργανώσεων-εταίρων να παρέχουν στήριξη στα άτομα που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Από τη σύστασή του το 2014, το Ταμείο έχει ωφελήσει 13 εκατομμύρια άτομα ετησίως, μεταξύ αυτών περίπου 4 εκατομμυρίων παιδιών με συνολικό προϋπολογισμό 3,8 δις Ευρώ. Τώρα λόγω της πανδημίας ο αριθμός εκείνων που στερούνται τρόφιμα και υλικά αγαθά αυξάνεται λόγω της κρίσης και οι άποροι αντιμετωπίζουν ιδιαίτερους κινδύνους και περαιτέρω δυσκολίες. Επιπλέον, η κρίση θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο την κοινωνική ένταξη των απόρων. Συνεπώς, τα κράτη μέλη έχουν πρόσθετες χρηματοδοτικές ανάγκες στο πλαίσιο της παροχής στήριξης από το Ταμείο.
Για να αντιμετωπιστούν “οι τεράστιοι κραδασμοί στην οικονομία και την κοινωνία, οι οποίοι πυροδότησαν πρόσθετες ανάγκες για τα συστήματα πρόνοιας των κρατών μελών και έχουν επηρεάσει σοβαρά τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς λόγω των έκτακτων περιορισμών τους οποίους έχουν θέσει σε εφαρμογή τα κράτη μέλη με σκοπό να συγκρατήσουν την επιδημική έξαρση της COVID-19“, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επικρότησε, στις 23 Απριλίου 2020, ένα «Χάρτη πορείας για την ανάκαμψη» με σημαντική επενδυτική συνιστώσα, ζήτησαν τη σύσταση ενός “Μέσου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης” και ανέθεσαν στην Επιτροπή να
αναλύσει τις ανάγκες ώστε οι πόροι να κατευθυνθούν στους τομείς και τις γεωγραφικές περιοχές της Ένωσης που έχουν πληγεί περισσότερο, διευκρινίζοντας παράλληλα τη σύνδεση με το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027.
Ο Κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1303/2013 όσον αφορά τους έκτακτους πρόσθετους πόρους με σκοπό την παροχή βοήθειας για τη στήριξη της αποκατάστασης των συνεπειών της κρίσης λόγω της πανδημίας της COVID-19 και των κοινωνικών της συνεπειών για την προετοιμασία μιας πράσινης, ψηφιακής και ανθεκτικής ανάκαμψης της οικονομίας (REACT-EU) [COD(2020)0101] δίνει την δυνατότητα στα Κράτη Μέλη – εφόσον το αποφασίσουν – να διαθέσουν πρόσθετους πόρους στο ΤΕΒΑ σύμφωνα με τις ανάγκες τους. “Κατά τη διάθεση αυτή, τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν δεόντως υπόψη την αύξηση του αριθμού των απόρων από τη στιγμή που ξέσπασε η COVID-19 και να συνεκτιμήσουν τον ζωτικό ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (EKT) στην εξάλειψη της φτώχειας, την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και την διατήρηση της επιχειρησιακής ισχύος του Eυρωπαϊκού Κοινωνικού Tαμείου“.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητάει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να διασφαλίζουν την ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών και να σέβονται πλήρως την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου και της απαγόρευσης των διακρίσεων κατά τα διάφορα στάδια και σε όλες τις δραστηριότητες του Ταμείου , σύμφωνα με τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η διάθεση της βοήθειας από τα κράτη μέλη στους απόρους
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει τα εθνικά προγράμματα, βάσει των οποίων οι εθνικές αρχές λαμβάνουν τις αποφάσεις τους που οδηγούν στην παροχή της βοήθειας μέσω οργανώσεων-εταίρων (συχνά μη κυβερνητικών). Μια παρόμοια προσέγγιση χρησιμοποιείται ήδη για τα Ταμεία Συνοχής. Τα Κράτη Μέλη μπορούν να επιλέξουν το είδος της βοήθειας (τρόφιμα ή βασική υλική βοήθεια ή συνδυασμός και των δύο) που επιθυμούν να παρέχουν, ανάλογα με τη δική τους κατάσταση, και τον τρόπο λήψης και διανομής των ειδών. Οι εθνικές αρχές μπορούν είτε να αγοράσουν τα τρόφιμα και τα προϊόντα τους και να τα προμηθεύσουν σε συνεργαζόμενους οργανισμούς, είτε να χρηματοδοτήσουν τους οργανισμούς έτσι ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν οι ίδιοι τις αγορές. Οι συνεργαζόμενοι οργανισμοί που αγοράζουν τα τρόφιμα ή τα ίδια τα προϊόντα μπορούν είτε να τα διανείμουν απευθείας, είτε να ζητήσουν βοήθεια από άλλους οργανισμούς-εταίρους. Οι οργανώσεις εταίροι είναι δημόσιοι φορείς ή μη κυβερνητικές οργανώσεις που πρέπει να επιλέγονται από τις εθνικές αρχές βάσει αντικειμενικών και διαφανών κριτηρίων που ορίζονται σε εθνικό επίπεδο. Μια περίληψη της εφαρμογής σε εθνικό επίπεδο βρίσκεται στα δελτία χωρών της FEAD /ΤΕΒΑ
Το ΤΕΒΑ στην Ελλάδα
Το επιχειρησιακό πρόγραμμα ΤΕΒΑ / FEAD στην Ελλάδα στοχεύει στην παροχή τροφής και βασικής υλικής βοήθειας στα πιο στερημένα νοικοκυριά. Η μείωση του εισοδήματος κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης (2010-2020) είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του πληθυσμού που κινδυνεύει από φτώχεια ή αποκλεισμό. Τα στοιχεία της EL-STAT δείχνουν ότι το 50,3% του φτωχού πληθυσμού αντιμετωπίζει έλλειψη τροφής, που μεταφράζεται σε περισσότερα από 450.000 νοικοκυριά στην Ελληνική Δημοκρατία. Η σοβαρότητα της έλλειψης τροφίμων οδήγησε σε σημαντική κατανομή του επιχειρησιακού προγράμματος για την επισιτιστική βοήθεια για τους πιο μειονεκτούντες. Επισιτιστική βοήθεια και βασική υλική βοήθεια παρέχεται σε όλους τους ακραία φτωχούς ανθρώπους (περίπου 400.000), συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι άστεγοι. Θεωρητικά επίσης, με βάσου ητ τις πρόνοιες του Ευρωπαϊκού Κανονισμού, στοχεύει επίσης να βελτιώσει τις πιθανότητες κοινωνικής επανένταξης, με διάθεση μέχρι του 25% των πόρων για επανένταξη. Υπεύθυνη Διαχειριστική αρχή είναι το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ασφάλισης και Πρόνοιας καθώς και το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού
Στις 17 Νοεμβρίου 2017 ο Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων («ο Πυλώνας») διακηρύχθηκε από κοινού από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως “απάντηση στις κοινωνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση“. Ο Πυλώνας καθορίζει 20 αρχές, οι οποίες χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:
- ίσες ευκαιρίες και πρόσβαση στην αγορά εργασίας
- δίκαιοι όροι εργασίας· και
- κοινωνική προστασία και ένταξη.
Οι 20 αρχές θα πρέπει να διέπουν τις δράσεις για την αντιμετώπιση της κρίσης που συνδέεται με την επιδημική έξαρση της COVID-19, προκειμένου να διασφαλιστεί μια κοινωνικά δίκαιη και ανθεκτική ανάκαμψη
————————————————————————————————————————————————————————————————–
Additional and more flexible funding to help those most in need
The COVID-19 pandemic and its economic consequences have exacerbated the situation of more than 20% of the EU population who are at risk of poverty or social exclusion, deepened social divisions, and increased job losses, unemployment rates and inequalities. Parliament voted on 20 th of January 2020 to continue making additional resources available in 2021 and 2022 in order to provide food and basic assistance to the most deprived, as the number of people at risk of poverty are increasing. With 649 votes in favour, 7 against and 31 abstentions, Parliament approved the agreement to adapt the FEAD regulation that was reached with the member states in December last year. The 3.8 billion euro Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) was introduced in 2014 as an EU action to alleviate the worst forms of poverty and foster social cohesion in Europe.
The adapted regulation allows member states to continue to use the additional funds made available for post-COVID-19 recovery under the REACT-EU initiative in 2021 and 2022. Member states can choose to increase the resources provided in the FEAD regulation for food aid and other basic assistance for those most in need. The Council must also approve the text formally. Once it has done so, the adopted measures will enter into force after publication in the Official Journal of the European Union.
In order to alleviate the current burden on public budgets, the additional resources will not be co-financed by member states and the Commission will provide pre-financing to further expedite delivery. Around 13 million people benefit from the Fund each year, including approximately four million children.
“This pandemic has had far-reaching consequences on people’s quality of life, especially on those who were vulnerable to begin with. More than 20% of all Europeans have seen their situation deteriorate. This fund will be the instrument to support them in finding their way out of poverty and back into society”, says rapporteur Lucia Ďuriš Nicholsonová on the agreement.
Αφήστε μια απάντηση