Λαμβάνοντας υπόψη τη διάσταση του φύλου στην Ανάκαμψη
Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, στις 8 Μαρτίου, σηματοδοτεί ένα έτος από την έναρξη των εκτεταμένων lockdown σε απάντηση στην πανδημία της COVID-19. Όπως προειδοποιούσε ένα άρθρο της επικεφαλής του ΔΝΤ τον Ιούλιο 2020, οι γυναίκες έχουν υποστεί σοβαρό οικονομικό και κοινωνικό βάρος της πανδημίας. Με πολλές κυβερνήσεις να προετοιμάζουν τους προϋπολογισμούς για την επόμενη οικονομική περίοδο, έχουμε τώρα μια χρυσή ευκαιρία να αντιμετωπίσουμε αυτήν την ανισότητα. Το ΔΝΤ προτείνει ένα βασικό εργαλείο για τον “προϋπολογισμό των φύλων” για να βοηθήσει τις χώρες να εστιάσουν πόρους στις γυναίκες και να διασφαλίσουν ότι οι μελλοντικοί προϋπολογισμοί είναι καλύτεροι σε αυτό το θέμα από τους προηγούμενους.
Οι κυβερνητικές δράσεις λειτουργούν
Τα παραδείγματα του δυσανάλογου αντίκτυπου των πολιτικών lockdown στις γυναίκες και τα κορίτσια αφθονούν: ένα εκατομμύριο γυναίκες στην Ιαπωνία εγκατέλειψαν την αγορά εργασίας όταν την έπληξε η πανδημία, ενώ η συμμετοχή των ανδρών στο εργατικό δυναμικό άλλαξε πολύ λιγότερο. Στη Χιλή, 76% των γυναικών ανέφεραν ότι περνούσαν περισσότερο χρόνο στις οικιακές δουλειές από τότε που ξεκίνησε το COVID-19. Το Μεξικό σημείωσε αύξηση κατά 53% στις κλήσεις έκτακτης ανάγκης που σχετίζονται με τη βία κατά των γυναικών. Το Ταμείο Malala εκτιμά ότι 20 εκατομμύρια κορίτσια στις αναπτυσσόμενες χώρες ενδέχεται να μην επιστρέψουν ποτέ στην τάξη μετά το κλείσιμο του σχολείου που σχετίζεται με πανδημία.
Οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι ακόμα χειρότερες αν δεν υπήρχαν ήδη κάποια κυβερνητικά μέτρα σε διάφορες χώρες. Το COVID-19 Global Gender Response Tracker του ΟΗΕ δείχνει ότι οι χώρες θέσπισαν σχεδόν 1.000 μέτρα πολιτικής για την αντιμετώπιση προκλήσεων που σχετίζονται με το φύλο. Αυτές περιλαμβάνουν άδεια μετ ‘αποδοχών για γυναίκες, μέτρα προστασίας της εργασίας, πιο ευέλικτη εργασία και υποστήριξη εισοδήματος / σε είδος για τα ευάλωτα νοικοκυριά. Η έρευνα του ΔΝΤ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αυτά τα μέτρα λειτουργούν. Αυξάνουν την απασχόληση των γυναικών, η οποία, με τη σειρά της, βελτιώνει την οικονομική ευημερία για όλους. Τέτοιες πολιτικές πρέπει να προωθούνται. Εάν δεν εφαρμόζονται, υπάρχει κίνδυνος δημιουργίας μακροχρόνιου χάσματος, θα ενισχύσουν τα μειονεκτήματα σε βάρος των γυναικών και θα βλάψουν τις προοπτικές ανάκ.
Προϋπολογισμός φύλου – ένας οδηγός
Αλλά η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών είναι μόνο η μισή μάχη. Οι επιπτώσεις τους μπορούν να ενισχυθούν περαιτέρω ως μέρος μιας συνεκτικής στρατηγικής για το φύλο που βασίζεται στην ανάγκη, έχει σχεδιαστεί αποτελεσματικά, ευθυγραμμίζεται με τη διαδικασία του προϋπολογισμού και παρακολουθείται και αξιολογείται για τη βελτίωση της εφαρμογής του. Αυτή είναι η ουσία του Προϋπολογισμού των Φύλων. Ο προϋπολογισμός για τα φύλα αξιοποιεί το ισχυρό εργαλείο των εθνικών προϋπολογισμών για να αντιμετωπίσει τις ανισότητες μεταξύ των φύλων. Ενσωματώνει το φύλο στις πολιτικές και τις διαδικασίες της Δημόσιας Οικονομικής Διαχείρισης. Ενώ η ενίσχυση του προϋπολογισμού για τα φύλα είναι μια συνεχής και μακροπρόθεσμη επένδυση, καταρτίζουμε μια δέσμη εργαλείων με δυνατότητα δράσης – ανεξάρτητα από την προηγούμενη εμπειρία μιας χώρας – για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία.
Μια εργαλειοθήκη για έναρξη
Πρώτον, συγκεντρώστε στοιχεία για να εκτιμήσετε τον αντίκτυπο της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων στις γυναίκες και τα κορίτσια. Μια απάντηση χωρίς να υπάρχει αίσθηση του μεγέθους ή της τοπικοποίησης του προβλήματος είναι σαν να ρίχνεις ένα βελάκι σε ένα στόχο μέσα στο σκοτάδι. Πώς εξελίσσονται οι τομείς στους οποίους κυριαρχούν οι γυναίκες στη χώρα; Βασίζονται οι γυναίκες περισσότερο στις δημόσιες υπηρεσίες κλίμακας; Η παρουσίαση των αποδεικτικών στοιχείων σε ένα μόνο έγγραφο, όπως η Εκτίμηση των Αναγκών του Φύλου (Gender Needs Assessment) , μπορεί να βοηθήσει τις προσπάθειες. Το γραφείο των Ηνωμένων Εθνών για τις Γυναίκες (UN-Women) απέδειξε ότι μπορεί να γίνει αυτό γρήγορα. Μέσα σε μόλις ένα μήνα , στην αρχή της πανδημίας, ο οργανισμός πραγματοποίησε μια αξιολόγηση των αναγκών των φύλων στην Ουκρανία βάσει τηλεφωνικών και διαδικτυακών ερευνών.
Καλύτερος σχεδιασμός
Αυτά τα στοιχεία που συγκεντρώνονται μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την συγκεκριμενοποίηση των πολιτικών απαντήσεων. Ωστόσο, ακόμα και η καλύτερη πρόθεση πολιτικής στον κόσμο δεν μπορεί να ξεπεράσει τον κακό σχεδιασμό πολιτικής. Οι εκτιμήσεις επιπτώσεων στο φύλο μπορούν να ενισχύσουν αυτόν τον σχεδιασμό αξιολογώντας το ποσοστό των γυναικών δικαιούχων και τα πιθανά εμπόδια στην πρόσβαση που μπορεί να αντιμετωπίζουν. Στην Αυστρία και τον Καναδά, οι εκτιμήσεις επιπτώσεων στο φύλο αποτελούν πλέον μέρος όλων των νέων προτάσεων προϋπολογισμού. Τέτοιες εκτιμήσεις μπορούν, επίσης, να εντοπίσουν την ανεπιθύμητη προκατάληψη του φύλου. Για παράδειγμα, ένα σύστημα επιδότησης μισθών μπορεί να αφήσει απέξω τους άτυπους εργαζόμενους στον τομέα – συχνά, κυρίως γυναίκες, ενώ μια φορολογική πολιτική θα μπορούσε να αποθαρρύνει τις γυναίκες από την εργασία.
Κατανομή πόρων
Τρίτον, είναι ζωτικής σημασίας να διατεθούν επαρκείς πόροι στις πολιτικές για το φύλο για να μετατραπούν οι στόχοι σε δράση. Το ΔΝΤ έχει υποστηρίξει την αύξηση των πιστώσεων προς τις γυναίκες. Για παράδειγμα, το πρόγραμμα του ΔΝΤ στην Αίγυπτο περιελάμβανε μέτρα για τη στήριξη υψηλότερων πιστώσεων για στοχευμένες μεταφορές μετρητών (πιο πολλές, δηλαδή, σε γυναίκες) και για τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών φροντίδας παιδιών. Καθώς οι κυβερνήσεις προετοιμάζουν προϋπολογισμούς για το επόμενο έτος, η δημιουργία στέρεης βάσης για τους στόχους της πολιτικής για το φύλο μέσω των Budget Circulars και Gender Budget Statements διασφαλίζει ότι διοχετεύονται επαρκείς πόροι σε αυτούς τους στόχους. Ένα πρόσθετο όφελος: παρέχουν επίσης εμπιστοσύνη και διαφάνεια στο κοινό. Οι Budget Circulars των Φιλιππίνων το 2021 ενσωματώνει τομείς πολιτικής προτεραιότητας, συμπεριλαμβανομένης της υγείας, της διατροφής και της κοινωνικής προστασίας, που υποστηρίζουν τις γυναίκες.
Παρακολούθηση και αξιολόγηση
Τέλος, παρακολουθήστε τις δαπάνες και αξιολογήστε τις επιπτώσεις. Η παρακολούθηση κονδυλίων με επίκεντρο το φύλο στον προϋπολογισμό, οι ελαφρές αξιολογήσεις πολιτικής και οι έλεγχοι απόδοσης φύλου μπορούν να παρέχουν έγκαιρα σχόλια για τη διόρθωση των μαθημάτων όπου χρειάζεται και για να διασφαλιστεί ότι οι πολιτικές λειτουργούν. Για παράδειγμα, οι έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο της Σιέρα Λεόνε ανταποκρίθηκαν αποτελεσματικά στην επιδημία του Έμπολα και επισήμαναν ζητήματα σχετικά με τη διανομή φαρμάκων και τις διπλές πληρωμές. Το ΔΝΤ παραμένει βαθιά αφοσιωμένο στην ισότητα των φύλων και έχει συνεργαστεί με 113 χώρες μέλη για την εφαρμογή δημοσιονομικών πρακτικών, κατανομών και φορολογικών πολιτικών για την προώθηση της ισότητας των φύλων. Από την έναρξη της πανδημίας, περισσότερες από 55 χώρες έχουν επενδύσει στην κατάρτιση σε θέματα Προϋπολογισμού για το Φύλο από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Σχεδόν όλες οι χώρες έχουν στόχους για την ισότητα των φύλων, αλλά μια έρευνα του ΔΝΤ διαπιστώνει ότι μόνο οι μισές έχουν νομικό πλαίσιο για την υλοποίησή τους. Μόνο το ένα τέταρτο των χωρών αυτών χρησιμοποιούν καθιερωμένες πρακτικές όπως οι Δηλώσεις Προϋπολογισμού για το Φύλο και οι Εκτιμήσεις Επιπτώσεων στο Φύλο. Ορισμένες χώρες έχουν ήδη εφαρμόσει τον Προϋπολογισμό για το Φύλο, ενώ άλλες είναι αρχάριες, αλλά όλες έχουν περιθώρια βελτίωσης.
Η ανάκαμψη από την πανδημία είναι μια ευκαιρία να επιταχυνθεί η πρόοδος και να υπάρξουν αποτελέσματα.
Από την Antoinette Sayeh, Jiro Honda, Carolina Renteria, Vincent Tang (το πρωτότυπο άρθρο δημοσιεύθηκε στο IMFBlog)
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Engendering the Recovery: Budgeting with Women in Mind
By Antoinette Sayeh, Jiro Honda, Carolina Renteria, Vincent Tang
International Women’s Day, March 8, marks a year from the start of widespread lockdowns in response to COVID-19. As an IMF blog warned back in July, women have borne the economic and social brunt of the pandemic.
With many governments preparing budgets for the next fiscal year, we now have a golden opportunity to counter this inequity. We offer a starter kit for Gender Budgeting to help countries focus resources on women, and ensure future budgets are better for them than previous ones.
Government actions work
Examples abound of the disproportionate impact of lockdown policies on women and girls: one million Japanese women left the labor market when the pandemic hit, while labor force participation by men changed far less. In Chile, 76 percent of women reported spending more time on domestic chores since COVID-19 began. Mexico saw a 53 percent increase in emergency calls related to violence against women. The Malala Fund estimates that 20 million girls in developing countries may never return to the classroom after pandemic-related school shutdowns.
Bad as this is, it could have been even worse but for government actions. The UN’s COVID-19 Global Gender Response Tracker shows countries enacted nearly 1,000 policy measures to address challenges related to gender. These include paid leave for women, job protection measures, more flexible work, and income/in-kind support for the vulnerable households. IMF research concludes these measures work. They increase women’s employment which, in turn, improves economic well-being for all. Such policies should be built upon. Failing to do so risks long-term scarring that will cement women’s disadvantage and harms the prospects for recovery.
Gender Budgeting—a guide
But adopting such policies is only half the battle. Their impacts can be further amplified as part of a coherent gender strategy that is based on need, effectively designed, aligned with the budget process, and monitored and evaluated to improve implementation. This is the essence of Gender Budgeting. Gender Budgeting brings the powerful tool of national budgets to bear on gender inequalities. It integrates gender into the policies and processes of Public Financial Management. While strengthening Gender Budgeting is a continuous and long-term investment, we lay out an actionable toolkit – no matter a country’s previous experience—to jumpstart the process.
The starter kit
First, assemble evidence to assess the impact of the pandemic and lockdown on women and girls. A response without a sense of the size or location of the problem is like throwing a dart in the dark. How are the country’s female-dominated sectors faring? Do women rely more heavily on scaled-back public services? Presenting the evidence in a single document, such as a Gender Needs Assessment, can focus efforts. UN-Women shows it can be done quickly. In just one month, at the start of the pandemic, the agency performed a Gender Needs Assessment in Ukraine based on phone and online surveys.
Better by design
This evidence can be used to focus policy responses. However, the best policy intention in the world cannot overcome poor policy design. Gender Impact Assessments can strengthen that design by assessing the proportion of female beneficiaries, and potential barriers to access. In Austria and Canada, Gender Impact Assessments are now part of all new budget proposals. Such assessments can also highlight unintended gender bias. For example, a wage subsidy scheme might leave out informal sector workers—often predominantly female—or a tax policy could discourage women from working.
Allocating resources
Third, it is crucial to allocate sufficient resources to gender policies to transform goals into action. The IMF has supported increasing allocations towards women. For example, the IMF’s Egypt program included measures to support higher budget allocations for targeted cash transfers (many to women), and to improve public childcare services. As governments prepare budgets for next year, anchoring gender policy goals through Budget Circulars and Gender Budget Statements ensures sufficient resources are channeled to these goals. An added benefit: they also provide confidence and transparency to the public. Philippines’ 2021 Budget Circular incorporates priority policy areas, including in health, nutrition, and social protection, that support women.
Track and evaluate
Finally, track expenditures and evaluate impacts. Tracking gender-focused funds in the budget, light-touch policy evaluations, and gender performance audits can provide timely feedback to course correct where needed, and ensure that policies are working. For example, Sierra Leone’s real-time audits effectively responded to the Ebola epidemic and highlighted issues in drug distribution and duplicated payments. The IMF remains deeply committed to gender equality and has worked with 113 member countries on implementing budgetary practices, allocations, and tax policies to promote gender equality. Since the start of the pandemic, over 55 countries have invested in Gender Budgeting training with the Fund.
Almost all countries have gender equality goals, but an IMF survey finds only half have legal frameworks to carry them out. Only a quarter use established practices such as Gender Budget Statements and Gender Impact Assessments. Some countries have already implemented Gender Budgeting, while others are novices, but all have room for improvement. Recovery from the pandemic is an opportunity to accelerate progress and reap the dividends.
Source: IMFBlog
Αφήστε μια απάντηση