Ενεργειακές τιμές: ανεκμετάλλευτες οι δυνατότητες της ενεργειακής αποτελεσματικότητας
Δεν έχουν ακόμα αξιοποιηθεί οι δυνατότητες της ενεργειακής απόδοσης για την αντιμετώπιση της ανόδου της ενεργειακών τιμών που είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα και όχι πρόσκαιρη. Η άνοδος των τιμών ενέργειας οφείλεται όχι στην ενεργειακή μετάβαση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά στην μεγάλη – ακόμα – εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και ιδιαίτερα το “φυσικό” ορυκτό αέριο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κυκλοφόρησε το «Πακέτο Fit for 55», μια ολοκληρωμένη αναθεώρηση της νομοθεσίας της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια με σκοπό να επιτευχθεί μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030. Η δέσμη περιλαμβάνει πρόταση για αναδιατύπωση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση (EED) με αυξημένο στόχο ενεργειακής απόδοσης το 2030 στο 36% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας από το τρέχον 32,5% και αναθεωρημένα μέτρα για την υποστήριξη της επίτευξής της.
Αυτό το επίπεδο φιλοδοξίας είναι χαμηλότερο από το οικονομικά αποδοτικό δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας τουλάχιστον 40%, το οποίο θα απέφερε πιο σημαντικά οφέλη για τους πολίτες, το κλίμα και την οικονομία. Ο νέος στόχος ενεργειακής απόδοσης τίθεται, επίσης, στην πρωτογενή ενέργεια. Η αναδιατύπωση θα θέσει έναν δεσμευτικό στόχο ενεργειακής απόδοσης της ΕΕ για το 2030.
Οι εθνικές συνεισφορές παραμένουν ενδεικτικές. Η Επιτροπή προτείνει στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν διαφανή κριτήρια για να υπολογίσουν το μερίδιό τους στον στόχο της ΕΕ και έναν μηχανισμό που να εφαρμόζει διορθωτικές ενέργειες σε περίπτωση αποτυχίας επίτευξης του στόχου του 2030. Η αναδιατυπωμένη πρόταση για την Οδηγία Ενεργειακής Απόδοσης αυξάνει, επίσης, την ετήσια υποχρέωση εξοικονόμησης ενέργειας από 0,8% σε 1,5% από το 2024 και μετά, προτείνει ένα νέο άρθρο για τη λειτουργία της πρώτης αρχής της ενεργειακής απόδοσης και απαιτεί από τον δημόσιο τομέα να αναλάβει ηγετικό ρόλο και να προσφέρει εξοικονόμηση ενέργειας, μεταξύ άλλων μέσω της επέκτασης της υποχρέωσης ανακαίνισης όλων των κτιρίων που ανήκουν σε δημόσιους φορείς με αυστηρότερες προδιαγραφές.
«Μέχρι στιγμής, η ενεργειακή απόδοση ήταν ένα επαναλαμβανόμενο φτωχό αποτέλεσμα, όχι λόγω έλλειψης δυνατοτήτων, αλλά λόγω ενός αδύναμου πλαισίου ενδυνάμωσης». λέει η Αριάννα Βιτάλη, Γενική Γραμματέας του Συνασπισμού για την Εξοικονόμηση Ενέργειας . «Με αυτήν την πρόταση, η ενεργειακή απόδοση έχει την ευκαιρία να αποδώσει καλύτερα και περισσότερο, αλλά δεν επιτρέπεται ο εφησυχασμός. Τα επόμενα βήματα στη νομοθετική διαδικασία είναι ζωτικής σημασίας για να βασιστούν στη φιλοδοξία και να διασφαλιστεί ότι όλα τα οφέλη της ενεργειακής απόδοσης για την οικονομία, τους ανθρώπους και το κλίμα μπορούν να μεγιστοποιηθούν».
Μετά τη δημοσίευση της πρότασης για αναδιατύπωση της ΕΕΕ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για να συμφωνήσουν σε ένα κοινό κείμενο.
——————————————————————————————————————————————————————————————————-
Energy Efficiency’s full potential not unlocked
The European Commission released its “Fit for 55 package”, a comprehensive overhaul of EU climate and energy legislation intending to achieve an emissions’ cut of 55% by 2030; the package includes a proposal to recast the Energy Efiiciency Directive (EED) with an increased 2030 energy efficiency target to 36% in final energy consumption from the current 32,5% and revised measures to support its achievement.
The recast EED proposal suggests increasing the EU 2030 target.
This level of ambition is lower than the cost-effective energy savings potential of at least 40%, which would deliver more significant benefits for citizens, the climate and the economy. The new energy efficiency target is also set in primary energy. The recast will set an EU binding energy efficiency target for 2030.
National contributions remain indicative. The Commission is proposing that Member States use transparent criteria to calculate their share of the EU target and a mechanism that puts in place corrective actions in case of failure to deliver on the 2030 objective. The recast EED proposal also increases the annual energy savings obligation from 0,8% to 1,5% from 2024 onwards, proposes a new article to operationalise the energy efficiency first principle, and requires the public sector to take the lead and deliver energy savings, including through the extension of the obligation to renovate all buildings owned by public bodies with more stringent standards.
“So far, energy efficiency has been a recurrent underachiever, not for lack of potential, but because of a weak empowering framework.” says Arianna Vitali, Secretary-General of The Coalition for Energy Savings. “With this proposal, energy efficiency has a chance to deliver better and
more, but no complacency is allowed. The next steps in the legislative process are crucial to build on ambition and ensure all the benefits of energy efficiency for the economy, the people and the climate can be maximised.”
Following the publication of the proposal to recast the EED, the European Parliament and the Council of the European Union will start negotiations to agree on a joint text.
Αφήστε μια απάντηση