Όσλο: Κλιματικός Προϋπολογισμός, εργαλείο για μείωση εκπομπών κατά 95% μέχρι 2030 Το 2030, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) στο Όσλο θα μειωθούν κατά 95% σε σχέση με το 2009. Η πόλη του Όσλο έχει αναπτύξει έναν ειδικό “προϋπολογισμό για το κλίμα“, ο οποίος χρησιμεύει ως εργαλείο διακυβέρνησης για την κλιματική δράση. Όπως οι χώρες και η αυτοδιοίκηση ή οι εταιρίες προετοιμάζουν τον προϋπολογισμό και απολογισμό των οικονομικών τους, πρέπει τώρα να προετοιμάζουν έναν αντίστοιχο προϋπολογισμό και απολογισμό για το τι έχουν να ξοδέψουν ή ξοδέψανε σε σχέση με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, τον “προϋπολογισμό για το κλίμα”. Ο “προϋπολογισμός για το κλίμα” παρουσιάζει και υπολογίζει την επίδραση των διαφορετικών μέτρων που θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε τον στόχο μας. Δείχνει πού βρίσκεται η ευθύνη για την εφαρμογή των μέτρων και περιλαμβάνει απαιτήσεις για την αναφορά της κατάστασης των κλιματικών μέτρων σύμφωνα με τον οικονομικό απολογισμό των φορέων (κυβέρνηση, δήμοι, περιφέρειες, επιχειρήσεις). Ο “προϋπολογισμός για το κλίμα” αποσαφηνίζει, επίσης, όχι μόνο ποια τοπικά αλλά και ποια εθνικά και περιφερειακά μέτρα συμβάλλουν άμεσα στη μείωση των εκπομπών αερίων που αλλάζουν το κλίμα στην περίπτωση του Όσλο. Το 88% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του Όσλο προέρχονται από τις οδικές μεταφορές, τα εργοτάξια και τις οικοδομές, καθώς και από την καύση αποβλήτων. Μεταξύ άλλων, η μείωση αυτών των εκπομπών απαιτεί να αλλάξουμε τρόπο μεταφοράς ανθρώπων και αγαθών, πώς χτίζουμε την πόλη μας και πώς χειριζόμαστε τα απόβλητά μας. Επομένως, τα μέτρα εντός αυτών των περιοχών έχουν προτεραιότητα στον “Προϋπολογισμό για το κλίμα”. Ο προϋπολογισμός για το κλίμα δείχνει ότι η επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών απαιτεί προσπάθειες από τους κατοίκους της πόλης και την επιχειρηματική κοινότητα, καθώς και ενεργή συνεργασία μεταξύ τοπικών, περιφερειακών και εθνικών αρχών και μεταξύ των οντοτήτων της πόλης του Όσλο. Οι κύριοι κλιματικοί στόχοι αποτελούν τη βάση για τους ετήσιους προϋπολογισμούς για το κλίμα: • Μείωση 41% το 2020 σε σύγκριση με το 2009 • Μείωση 52% το 2023 σε σύγκριση με το 2009 • Μείωση 95% το 2030 σε σύγκριση με το 2009 Οι στόχοι μείωσης των εκπομπών συνδέονται απολύτως με την Κλιματική Στρατηγική του Όσλο έως το 2030. Ο Νορβηγικός Οργανισμός Περιβάλλοντος δημοσιεύει έναν ενημερωμένο κατάλογο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των δήμων κάθε χρόνο, και αυτό αποτελεί την αφετηρία για τον “προϋπολογισμό του Όσλο για το κλίμα”. Τον Απρίλιο του 2020 δημοσιεύθηκε απογραφή εκπομπών που καλύπτει την περίοδο 2009-2018 σε δημοτικό επίπεδο. Οι υπολογισμοί των εκπομπών βασίζονται σε μια νέα μεθοδολογική προσέγγιση για διάφορους τομείς, ιδίως τη θέρμανση κτιρίων, τον μηχανοκίνητο εξοπλισμό με κινητήρα ντίζελ (συμπεριλαμβανομένων μηχανημάτων στις κατασκευές) και βιομηχανία, πετρέλαιο και (ορυκτό) φυσικό αέριο. Επιπλέον, οι εκπομπές από χώρους υγειονομικής ταφής έχουν αφαιρεθεί προσωρινά από τον κατάλογο εκπομπών. Οι αλλαγές στη μεθοδολογία οδήγησαν σε ανοδική προσαρμογή του συνολικού επιπέδου εκπομπών για το Όσλο για κάθε χρόνο εκτός του 2013, σε σύγκριση με τα προηγούμενα στοιχεία. Οι αλλαγές έχουν εφαρμοστεί για ολόκληρη τη χρονική σειρά, έτσι ώστε οι συγκρίσεις από έτος σε έτος να είναι ακόμη δυνατές. Η νέα χρονοσειρά δείχνει ότι οι συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) του Όσλο έχουν μειωθεί κατά 12% από το 2009 έως το 2018. Η νέα απογραφή εκπομπών του Νορβηγικού Οργανισμού Περιβάλλοντος δείχνει συνεπώς σημαντικά μικρότερη μείωση από ό, τι είχε προηγουμένως παρουσιαστεί και χρησιμοποιήθηκε ως βάση για τον “προϋπολογισμό για το κλίμα 2020”. Τα προηγούμενα δεδομένα είχαν δείξει μείωση κατά 22% των εκπομπών από το 2009 έως το 2017. Όπου το προηγούμενο απόθεμα εκπομπών παρουσίασε μια καθοδική καμπύλη που δείχνει σχεδόν απευθείας προς τον στόχο του Όσλο για το 2020, το νέο απόθεμα δείχνει μια αντίθετη τάση – μακριά από αυτόν τον στόχο. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές από τον τομέα των κτιρίων και των κατασκευών εκτιμάται ότι είναι σημαντικά υψηλότερες από το 2015, από ό, τι έδειξαν οι προγούμενοι απολογισμοί εκπομπών. Όπου η προηγούμενη καταγραφή εκπομπών παρουσίασε σημαντική μείωση αυτών των εκπομπών από το 2013 έως το 2017, η νέα καταγραφή εκπομπών παρουσιάζει αύξηση μετά το 2016. Περίπου ένα στα πέντε εργοτάξια στο Όσλο είναι δημοτικά, ενώ τα υπόλοιπα ανήκουν στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα. Οι συνολικές εκπομπές GHG στο Όσλο το 2018 ήταν περίπου 1,3 εκατομμύρια τόνοι CO2e. Κατά το τελευταίο έτος που καλύπτεται από στοιχεία, από το 2017 έως το 2018, οι εκπομπές αυξήθηκαν κατά σχεδόν 3%, που αντιστοιχεί σε 37.000 τόνους CO2e. Οι εκπομπές από άλλες κινητές πηγές καύσης (κυρίως χρήση αφορολόγητου – ντίζελ σε κατασκευαστικά μηχανήματα) αυξήθηκαν κατά 19% από το 2017 έως το 2018. Υπάρχουν σημαντικές αβεβαιότητες στις καταγραφες εκπομπών της Νορβηγικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος, ιδίως όσον αφορά τον τομέα εκπομπών «άλλη κινητή καύση». Το 2018, ο Δήμος του Όσλο ήταν στο δρόμο του καθορισμού απαιτήσεων για οικοδομές και εργοτάξια χωρίς ορυκτά καύσιμα στα δικά της έργα, αλλά αυτή η μείωση των εκπομπών πιθανότατα δεν θα καταγραφεί στο απολογισμό των εκπομπών προς το παρόν. Ο “Οργανισμός Κλίματος” συνεργάζεται με τη Νορβηγική Υπηρεσία Περιβάλλοντος για να δει εάν η πόλη του Όσλο μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της καταγραφής των εκπομπών. Οι εκπομπές από τις οδικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά 2% από το 2017 έως το 2018. Αυτό οφείλεται στις αυστηρότερες εθνικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις για τα βιοκαύσιμα (κυρίως σε σχέση με τη χρήση φοινικέλαιου), προκαλώντας προσωρινή αύξηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Η αύξηση αναμενόταν. Η μείωση της κυκλοφορίας, η ανανέωση του στόλου των οχημάτων και το υψηλότερο μερίδιο των επιβατικών αυτοκινήτων που είναι ηλεκτρικά, περιορίζουν την αύξηση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές. Συνολικά, οι οδικές μεταφορές είχαν μειωθεί κατά λίγο περισσότερο από 4% από το 2015 έως ότου εισήχθησαν οι νέοι σταθμοί διοδίων το 2019. Από την εισαγωγή των σταθμών διοδίων με πολλά νέα σημεία ταξινόμησης οχημάτων, τα παλιά και νέα στοιχεία κυκλοφορίας δεν είναι πλέον άμεσα συγκρίσιμα. Από το 2017 έως το 2018, σημειώθηκε επίσης μικρή αύξηση των εκπομπών από άλλους τομείς, για παράδειγμα αποτέφρωση αποβλήτων και παροχή ενέργειας (2%), ναυσιπλοΐα (3%) και βιομηχανία, πετρέλαιο, φυσικό αέριο (5%). Οι εκπομπές από τη θέρμανση των κτιρίων μειώθηκαν κατά 22% από το 2017 έως το 2018, πιθανώς ως αποτέλεσμα της προετοιμασίας πολλών ατόμων για την απαγόρευση θέρμανσης με καύση πετρελαίου, που ανακοινώθηκε και τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2020. Οι επιδοτήσεις που έδωσε ο Δήμος του Όσλο για τη σταδιακή κατάργηση της θέρμανσης με πετρέλαιο έχουν επίσης επηρεάσει τις εκπομπές, καθώς και τη διαθεσιμότητα τηλεθέρμανσης σε μεγάλα τμήματα του δήμου. Ο “προϋπολογισμός για το κλίμα” για το 2021 είναι ο πέμπτος προϋπολογισμός που θα προετοιμαστεί. Οι προϋπολογισμοί έχουν αναπτυχθεί σύμφωνα με την αυξημένη γνώση, εμπειρία και βελτιωμένες μεθοδολογίες για τον υπολογισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Βλέπουμε έναν ολοένα αυξανόμενο αριθμό πόλεων και δήμων να εμπνέονται από το Όσλο και να εισάγουν τους δικούς τους “προϋπολογισμούς για το κλίμα”. Αρκετές μεγάλες διεθνείς πόλεις είτε έχουν προετοιμάσει “προϋπολογισμούς για το κλίμα” είτε βρίσκονται στη διαδικασία να το πράξουν. Πολλοί νορβηγικοί δήμοι εισάγουν, επίσης, “προϋπολογισμούς για το κλίμα”. Σε συνεργασία με τους Hamar και Trondheim, το Όσλο αναπτύσσει τώρα εγχειρίδιο προϋπολογισμού για το κλίμα για άλλους δήμους, σε ένα έργο που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα περιβαλλοντικής επιδότησης Klimasats της Νορβηγικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση της ανάπτυξης του προϋπολογισμού για το κλίμα ως εργαλείο διακυβέρνησης τα επόμενα χρόνια. Ο προϋπολογισμός για το κλίμα βασίζεται στον εθνικό κατάλογο εκπομπών της Νορβηγικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος, που αναλύεται ανά δήμο. Την άνοιξη του 2020, η Νορβηγική Υπηρεσία Περιβάλλοντος δημοσίευσε νέους, τροποποιημένους υπολογισμούς, οι οποίοι υπολόγισαν εκ νέου τις εκπομπές για κάθε έτος, από το 2009 και μετά. Η πιο σημαντική αλλαγή για το Όσλο ήταν η σημαντική αύξηση των εκτιμώμενων εκπομπών από τον τομέα των κτιρίων και των κατασκευών (πώληση του diesel που χρησιμοποιείται από μηχανήματα στις κατασκευές). Με βάση τους νέους υπολογισμούς, οι εκπομπές στο Όσλο είναι σημαντικά υψηλότερες από τις προηγούμενες απογραφές. Αυτό είναι αποτέλεσμα αλλαγών στη μεθοδολογία και τα δεδομένα εισαγωγής. Αυτό σημαίνει ότι το Όσλο βρίσκεται πιο μακριά από τους κλιματικούς στόχους από ό, τι είχε υποθέσει προηγουμένως η κυβέρνηση της πόλης. Ο στόχος για το 2020 ήταν η μείωση των εκπομπών κατά 41% σε σύγκριση με το επίπεδο του 2009. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Υπηρεσίας Κλίματος, τα μέτρα που προσδιορίζονται στον προϋπολογισμό για το κλίμα θα βοηθήσουν στη μείωση των εκπομπών GHG του Όσλο κατά 25% το 2020 σε σύγκριση με το επίπεδο του 2009. Θα υπάρξουν, επίσης, πρόσθετα αποτελέσματα από μέτρα που δεν ήταν δυνατόν να ποσοτικοποιηθούν. Τα πραγματικά στοιχεία εκπομπών για το 2020 για το Όσλο δεν αναμένεται να είναι διαθέσιμα μέχρι την άνοιξη του 2022, όταν η Νορβηγική Υπηρεσία Περιβάλλοντος δημοσιεύει τον κατάλογο εκπομπών για όλους τους δήμους της Νορβηγίας. Ο προϋπολογισμός για το κλίμα δείχνει επίσης ότι η επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών κατά 52% το 2023 θα απαιτήσει μεγαλύτερες προσπάθειες, τόσο στο Όσλο όσο και σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης. Η Δημοτική Κυβέρνηση θεωρεί ότι η σωστή απάντηση στις νέες πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές του Όσλο δεν είναι η μείωση των φιλοδοξιών των κλιματικών στόχων, αλλά η χρήση του “προϋπολογισμού για το κλίμα” ως μέσο για τη στόχευση νέων μέτρων και την ενίσχυση των προσπαθειών μείωσης των εκπομπών. Ταυτόχρονα, το Όσλο εξαρτάται, επίσης, από την κεντρική κυβέρνηση που διευκολύνει τη μείωση των εκπομπών στην πόλη, η οποία με τη σειρά της θα συμβάλει επίσης σημαντικά στους εθνικούς στόχους για το κλίμα. Η Δημοτική Κυβέρνηση θέλει να διασφαλίσει ότι τα κλιματικά μέτρα δεν συμβάλλουν στις κοινωνικές διαφορές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τόσο το κλίμα όσο και οι επιπτώσεις της κατανομής πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε όλες τις σχετικές αποφάσεις. Η Δημοτική Κυβέρνηση επιδιώκει να καταστήσει ορατές τις κλιματικές και διανεμητικές συνέπειες σε όλα τα σχετικά θέματα που υποβάλλονται στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο “προϋπολογισμός για το κλίμα” προετοιμάζεται για ολόκληρη την περίοδο οικονομικού σχεδιασμού. Οι επιπτώσεις των μέτρων στον “προϋπολογισμό για το κλίμα” εκτιμήθηκαν επομένως για τα έτη 2021 και 2024. |
——————————————————————————————————————————————————————————————-
City of Oslo: Climate Budget as a governance tool for reduction of emissions by 95% until 2030
In 2030, emissions of GHG in Oslo shall be reduced by 95% compared with 2009. The City of Oslo has developed a dedicated Climate budget, which serves as a governance tool for its climate work. The Climate budget presents and calculates the effect of measures that will help us to reach our target. It shows where responsibility lies for implementing the measures in municipal entities, and includes requirements for reporting the status of the climate measures in line with the entities’ financial reporting. The Climate budget also clarifies which national and regional measures directly contribute to emissions reductions in Oslo.
88% of Oslo’s total GHG-emissions come from road transport, building and construction sites, and waste incineration. Among other things, reducing these emissions requires us to change how we transport people and goods, how we build our city and how we handle our waste. Measures within these areas are therefore prioritised in the Climate budget. The Climate budget shows that achieving the emissions reduction target requires efforts from the city’s residents and business community, plus active cooperation between local, regional and national authorities and among the City of Oslo’s own entities.
The principal climate targets form the basis for the annual climate budgets:
• Reduction of 41% in 2020 compared with 2009
• Reduction of 52% in 2023 compared with 2009
• Reduction of 95% in 2030 compared with 2009
The emissions reduction targets are anchored in Oslo’s climate strategy leading up to 2030.
The Norwegian Environment Agency publishes an updated inventory of the municipalities’ GHG-emissions each year, and this forms the starting point for Oslo’s Climate budget. An emission inventory covering the period 2009–20181 at municipal level was published in April 2020. The emissions calculations are based on a new methodological approach for several sectors, especially heating in buildings, diesel-driven motorised equipment (including construction machinery), and industry, oil and gas. In addition, emissions from landfill sites have temporarily been removed from the emission inventory. The changes in methodology have led to an upwards adjustment in the total emissions level for Oslo for every year except 2013, compared with the previous figures. The changes have been implemented
for the entire time series, so that year-on-year comparisons are still possible.
The new time series shows that Oslo’s total GHG-emissions have been reduced by 12% from 2009 to 2018. The Norwegian Environment Agency’s new emission inventory thus shows a significantly smaller reduction than had been presented previously and was used as the basis for the Climate budget 2020; the previous data had shown a 22% reduction in emissions from 2009 to 2017. Where the previous emission inventory showed a downward curve pointing almost directly towards Oslo’s 2020 target, the new inventory shows an opposite trend – away from this target.
In particular, emissions from the building and construction sector (other mobile combustion) are now estimated to be significantly higher since 2015 than the previous emission inventories have shown. Where the previous emission inventory showed a marked reduction in these emissions from 2013 to 2017, the new emission inventory shows an increase after 2016. Around one in five building sites in Oslo are municipal, while the rest are state owned or private sector.
Total GHG-emissions in Oslo in 2018 were around 1.3 million tonnes CO2e. In the last year covered by the figures, from 2017 to 2018, emissions increased by almost 3%, equivalent to 37,000 tonnes CO2e. Emissions from other mobile combustion (mainly use of duty-free diesel in construction machinery) increased by 19% from 2017 to 2018. There are significant uncertainties in the Norwegian Environment Agency’s emission inventories, particularly concerning the emissions sector “other mobile combustion”. In 2018, the City of Oslo was well under way with setting requirements for fossil-free building and construction sites in its own projects, but this reduction in emissions will probably not be captured in the emission inventory at present. The Climate Agency is working with the Norwegian Environment Agency to see whether the City of Oslo can help to improve the emission inventory.
Emissions from road transport increased by 2% from 2017 to 2018. This can be attributed to stricter national environmental requirements on biofuel (mainly on the use of palm oil) causing a temporary increase in the use of fossil fuels; the increase was expected. A reduction in traffic, renewal of the vehicle fleet and a higher share of passenger cars that are electric are moderating the increase in emissions from road transport. Overall, road transport had been reduced by just over 4% from 2015 until the new toll stations were introduced in 2019. Since the introduction of toll stations with many new vehicle registration points, old and new traffic figures are no longer directly comparable.
From 2017 to 2018, there was also a small increase in emissions from other sectors, for example waste incineration and energy supply (2%), waterborne navigation (3%), and industry, oil and gas (5%).
Emissions from heating of buildings were reduced by 22% from 2017 to 2018, probably as a result of many people preparing for the ban announced on oil-fired heating, which came into effect on 1 January 2020. The subsidies the City of Oslo has provided for phasing out oil-fired heating have probably also affected emissions, together with the availability of district heating in large parts of the municipality.
The Climate budget for 2021 is the fifth such budget to be prepared. The budgets have developed in line with increased knowledge, experience and improved methodologies for calculating GHG-emissions. We are seeing an ever-increasing number of cities and municipalities being inspired by Oslo to introduce their own climate budgets.
Several major international cities have either prepared climate budgets or are in the process of doing so. Many Norwegian municipalities are also introducing climate budgets. In collaboration with Hamar and Trondheim, Oslo is now developing a climate budget manual for other municipalities, in a project part-financed by the Norwegian Environment Agency’s Klimasats environmental subsidy scheme. This can help further speed up the development of climate budgets as a governance tool in the years ahead.
The Climate budget is based on the Norwegian Environment Agency’s national emission inventory, which is broken down by municipality. In spring 2020, the Norwegian Environment Agency published new, amended calculations, which restated the emissions for every year right back to 2009. The most important change for Oslo was a substantial increase in the estimated emissions from the building and construction sector (sale of constructiondiesel). Based on the new calculations, emissions in Oslo are significantly higher than previous inventories have indicated. This is a result of changes in the methodology and input data; see chapter 4 for further information. This means Oslo is further off the climate targets than the City Government has previously assumed. The target for 2020 is to reduce emissions by 41% compared with the 2009 level. According to the Climate Agency’s calculations, the measures quantified in the Climate budget will help to reduce Oslo’s GHG-emissions by 25% in 2020 compared with the 2009 level. There will also be additional effects from measures that have not been possible to quantify. The actual 2020 emissions figures for Oslo are not expected to be available until the spring of 2022, when the Norwegian Environment Agency publishes its emission inventory for all Norway’s municipalities.
The Climate budget also shows that achieving the target of a 52% reduction in emissions in 2023 will require greater efforts, both in Oslo and at central government level. The City Government considers the correct response to the new information on Oslo’s emissions is not to dilute the climate targets but rather to use the Climate budget as a means to target new measures and strengthen efforts to reduce emissions. At the same time, Oslo is also dependent on central government facilitating emissions reductions in the city, which will in turn also make an important contribution to national climate targets.
The City Government wants to ensure that the climate measures do not contribute to social differences. This is why both climate and distributional effects are to be considered in all relevant decisions. The City Government seeks to make climate and distributional consequences visible in all relevant matters submitted to the City Council.
The Climate budget is prepared for the entire economic plan period. The effects of the measures in the Climate budget have therefore been estimated for the years 2021 and 2024. Supplementary information on the methodology underpinning the Climate budget 2021 can be found in the Appendix to the Climate budget 2021, which also expounds the procedure used to calculate the effects of the measures.
Αφήστε μια απάντηση