Το μανιφέστο των πόλεων για θέρμανση και δροσισμό χωρίς ορυκτά καύσιμα
Τι χρειάζονται οι πόλεις από την ΕΕ και τα κράτη μέλη για να εφαρμόσουν την Πράσινη Συμφωνία και να επιταχύνουν τη μετάβαση των συστημάτων θέρμανσης και ψύξης
3 χρόνια μετά την υπόσχεση της “κοινότητας Celsius” να προωθήσει βιώσιμα μοντέλα θέρμανσης και ψύξης στην καρδιά των πόλεων που συμμετέχουν και να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση, έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος. Επιπλέον, στα μέσα Ιουλίου, η ΕΕ θα εκδώσει βασικές προτάσεις για την αντιμετώπιση του θέματος της απαλλαγής του τομέα θέρμανσης από τον άνθρακα – το λεγόμενο πακέτο “Fit for 55” . Είναι μια κρίσιμη στιγμή, καθώς αυτή η νομοθετική δέσμη θα καθορίσει την κατεύθυνση των πολιτικών θέρμανσης και ψύξης στην ΕΕ για τις επόμενες δεκαετίες. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να τεθεί ο πήχης ψηλά όσον αφορά την ενεργειακή και κλιματική δράση και να προωθηθεί μια συστημική αλλαγή που θα βάλει σε νέα βάση τον τομέα της θέρμανσης: με τις πόλεις στο επίκεντρο αυτής της αλλαγής, χρησιμοποιώντας το σωστό μείγμα λύσεων, συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της κυκλικότητας (π.χ. σπατάλη θερμότητας) και υποδομές (όπως τηλεθέρμανση και δίκτυα ψύξης).
Για να διασφαλιστεί ότι οι ανάγκες των πόλεων και ο ηγετικός ρόλος τους θα ληφθούν υπόψη σε αυτήν την καθοριστική στιγμή για το μέλλον της θέρμανσης και της ψύξης, οι πόλεις Celsius , #DHCities , οι ενεργειακές πόλεις και το FEDARENE έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους για να εγκρίνουν το Cities Manifesto – Μανιφέστο των Πόλεων για θέρμανση και ψύξη χωρίς ορυκτά καύσιμα, με περισσότερες από 20 πόλεις σε όλη την Ευρώπη να έχουν ήδη ενταχθεί! Οι υπογράφουσες πόλεις του Cities Manifesto για θέρμανση και ψύξη χωρίς ορυκτά καύσιμα είναι πεισμένες ότι η μετάβαση της θέρμανσης σε ενεργειακά μοντέλα χωρίς ορυκτά καύσιμα (πετρέλαιο, κάρβουνο, ορυκτό “φυσικό” αέριο) μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν όλα τα κυβερνητικά επίπεδα εκπληρώσουν το ρόλο τους, παρέχουν τους σωστούς μηχανισμούς υποστήριξης και θεσπίσουν ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που δίνει δυνατότητες στο τοπικό επίπεδο .
Το κείμενο εκπονήθηκε από πόλεις / οργανισμούς πόλεων από όλη την Ευρώπη σχετικά με το πώς η ΕΕ και τα κράτη μέλη μπορούν να επιτρέψουν στις πόλεις να συνεχίσουν την πρόοδό τους προς τη θέρμανση και την ψύξη χωρίς ορυκτά. Μεταξύ των πόλεων ή φορέων των πόλεων που υπογράφουν είναι η Στουτγάρδη, το Παρίσι, το Δουβλίνο, η Λοζάνη, το Τορίνο, η Ρίγα, το Cadiz, η Λυών, το Metz, το Gothenburg, η Κοζάνη και άλλες. Διαβάστε το Μανιφέστο .
Οι πόλεις και οι τοπικές κυβερνήσεις από όλη την Ευρώπη μπορούν να εγκρίνουν το Μανιφέστο για θέρμανση και ψύξη χωρίς ορυκτά καύσιμα. Αυτή η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία στοχεύει στην οικοδόμηση ενός κινήματος πόλης για θέρμανση και ψύξη χωρίς ορυκτά καύσιμα κατά τη διάρκεια του 2021 και βασίζεται στην υποστήριξη από τις πόλεις ως βασικούς παράγοντες για να ενισχύσει την προβολή και την ορμή του.
Μπορύμε να παρακινήσουμε ελληνικές πόλεις να συμμετάσχουν και να αποκτήσουν τεχνογνωσία. Παρακινείστε, ρωτήστε αν η πόλη σας επιθυμεί επίσης να εγκρίνει το Μανιφέστο του Cities για θέρμανση και ψύξη χωρίς ορυκτά.
Μανιφέστο των πόλεων για θέρμανση και ψύξη χωρίς ορυκτά καύσιμα
Απαιτούνται τα ακόλουθα βήματα από την ΕΕ και τα κράτη μέλη για να μπορέσουν οι πόλεις να συνεχίσουν την πρόοδό τους προς τη θέρμανση και την ψύξη χωρίς ορυκτά καύσιμα:
• Ενδυνάμωση και συμπερίληψη των πόλεων στην ευρωπαϊκή και εθνική ενεργειακή μετάβαση και αξιοποίηση της εμπειρογνωμοσύνης τους σε εθνικές ενεργειακές στρατηγικές
o Συμπερίληψη της τηλεθέρμανσης στις εθνικές στρατηγικές και σχέδια για το κλίμα, καθώς και στα εθνικά σχέδια ανάκαμψης
o Εισαγωγή της τιμολόγησης άνθρακα σε ολόκληρο τον κτιριακό τομέα σε επίπεδο ΕΕ για την δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος για ανταγωνιστικές ανανεώσιμες τεχνολογίες στην αγορά και δυνατότητα στις πόλεις να λαμβάνουν μακροπρόθεσμες επενδυτικές αποφάσεις
o Μην κάνετε διάκριση μεταξύ επιτόπιου και κοντινού σταθμού παραγωγής ενέργειας
o Τερματισμός επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα , όπως είναι η αντικατάσταση “λεβήτων αερίου” με αποδοτικότερους, καθώς δεν είναι ούτε συμβατοί με τους κλιματικούς στόχους, ούτε με την Πράσινη Συμφωνία
o Το υδρογόνο δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για θέρμανση χώρου και προετοιμασία ζεστού νερού
• Ο τοπικός σχεδιασμός για θέρμανση στις πόλεις να έχει σαφή εικόνα σχετικά με τις διαθέσιμες τοπικές πηγές, τις προκλήσεις και ευκαιρίες και υποστήριξη για την υλοποίησης έργων
o Ρόλος για τις πόλεις και τις περιφέρειες στα εθνικά ενεργειακά σχέδια και στις στρατηγικές, όπως στο πλαίσιο του πολυ-επίπεδου διαλόγου για το κλίμα και την ενέργεια στο πλαίσιο των ΕΣΠΑ: Απαιτείται ολοκληρωμένος και συντονισμένος σχεδιασμός σε υπερ-περιφερειακό επίπεδο για μια συνεπή ανάπτυξη υποδομών
o Να καταστεί για τα κράτη μέλη υποχρεωτικός ο σχεδιασμός για τη θέρμανση για τις πόλεις άνω των 10.000 κατοίκων – και ο συνολικός σχεδιασμός για περιοχές που συνδυάζουν πολλές πόλεις – σε συνδυασμό με την υποχρέωση “χαρτογράφησης” σε τοπικό επίπεδο των συστημάτων θέρμανσης
o Παροχή επαρκούς οικονομικής και τεχνικής υποστήριξης στις πόλεις για την υλοποίηση των σχεδίων τους για τη θέρμανσης (π.χ. EU Local Heat Facility)
o Απαιτείται σχεδιασμός ανακαίνισης σε επίπεδο περιοχής , συμπεριλαμβανομένων των πηγών θερμότητας και του σχεδιασμού των υποδομών
o Παροχή ενός γόνιμου πλαισίου συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας που εξυπηρετούν την πόλη και της διοίκησης της πόλης: πχ να παρέχουν δεδομένα για τον προγραμματισμό της θέρμανσης στις πόλεις, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά της κατανάλωσης ενέργειας (τουλάχιστον ανά 10 σημεία μέτρησης), των τιμών ανακαίνισης, των πηγών αποβολής θερμότητας (ΣΣ πχ εστιατόρια)
o Παροχή τεχνικής υποστήριξης για καινοτόμα έργα με one-stop-shops σε εθνικό επίπεδο για την επιτάχυνση της εφαρμογής και της διάθεσης των συστημάτων θέρμανσης και ψύξης χωρίς ορυκτά καύσιμα
o Συμμετοχή των πολιτών και των ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders) από τον σχεδιασμό αλλά και σε όλη την διαδικασία μέχρι την υλοποίηση και διαχείριση των έργων- συστάσεις και παροχή εργαλείων υποστήριξης, ώστε οι πόλεις να μπορούν να οργανώνουν τοπικές συνελεύσεις πολιτών για τη μετάβαση στα θέματα θέρμανσης
• Υιοθέτηση σωστών κινήτρων για τη χρησιμοποίηση της απορριπτόμενης θερμότητας σε δίκτυα θερμότητας και επιτάχυνση της απορρόφηση της απορριπτόμενης θερμότητας σε δίκτυα θερμότητας για να απαλλάξουν το σύστημα θέρμανσης και ψύξης από τον άνθρακα (ορυκτά καύσιμα)
o Να καθοριστεί η θερμότητα που απορρίπτεται ως ισοδύναμη με ανανεώσιμες πηγές θέρμανσης και ψύξης σε όλη τη σχετική νομοθεσία
o Δημιουργία ενός πλαισίου που επιτρέπει τη χρήση θερμότητας που απορρίπτεται στα δίκτυα θέρμανσης της πόλης, όπως μέσω των ETS
o Να καταστεί υποχρεωτική η εκτιμήσεις ενεργειακής απόδοσης για τους ιδιοκτήτες θερμότητας που απορρίπτεται, συμπεριλαμβανομένου του δυναμικού αξιοποίησης της θερμότητας των υπόγειων εγκαταστάσεων (π.χ. μετρό και άλλες υπόγειες μεταφορές, λύματα), βιομηχανία και τριτογενή κτίρια (π.χ. κέντρα δεδομένων, νοσοκομεία, σούπερ μάρκετ)
o Θέσπιση φόρου για την θερμότητα που απορρίπτεται – εάν υπάρχει ένα κοντινό δίκτυο θέρμανσης που θα μπορούσε να τη χρησιμοποιήσει
o Δημιουργία ενός συστήματος ασφάλισης κινδύνων για έργα απόρριψης θερμότητας σε επίπεδο ΕΕ για τον μετριασμό των κινδύνων και την υποστήριξη της υλοποίησης έργων υψηλού κινδύνου
———————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Cities Manifesto for Fossil-Free Heating and Cooling
What cities need from the EU & Member States to implement the Green Deal and accelerate the heating and cooling transition
3 years after the Celsius community pledged to bring sustainable heating and cooling to the heart of their cities and accelerate the energy transition, great progress has been made. Moreover, in mid-July, the EU will issue key proposals to address heat decarbonisation – the so-called “Fit for 55” package. It is a critical moment, as this legislative package will determine the direction of heating and cooling policies in the EU for decades to come. Moreover, it will be essential in keeping the bar high on energy and climate action, and in pushing a systemic shift to rethink the heat sector: with cities at the epicentre of this shift, using the right mix of solutions including renewables, circularity (e.g. waste heat) and infrastructure (such as district heating and cooling networks).
To ensure that cities’ needs and leadership role are taken on board in this pivotal moment for the future of heating and cooling, Celsius Cities, #DHCities, Energy Cities and FEDARENE have come together to endorse the Cities Manifesto for Fossil-Free Heating and Cooling, with more than 20 cities across Europe that have already joined us! The signatory cities of the Cities Manifesto for Fossil-Free Heating & Cooling remain united in their conviction that the heat transition can only be achieved if all government levels fulfil their role, provide the right support mechanisms and establish an enabling regulatory framework for the local level.
Take a moment to read a wish list drawn up by cities / city organisations from all across Europe about how the EU and Member States can enable cities to continue their progress towards fossil-free heating and cooling. Read the Manifesto.
Cities and local governments from across Europe can endorse the Cities Manifesto. This European initiative aims to build a city movement for fossil-free heating and cooling in the course of 2021, and counts on support from cities as key actors to raise its visibility and momentum. Is your city also keen on endorsing the Cities Manifesto for Fossil-Free Heating and Cooling?
Cities Manifesto for Fossil-Free Heating and Cooling
What cities need from the EU & Member States to implement the Green Deal and accelerate the heating and cooling transition? The following steps are needed from the EU and Member States to enable cities to continue their progress towards fossilfree heating and cooling:
• Empower and include cities in the EU and national energy transition, and leverage their expertise in national energy strategies
o Include district energy in national strategies and climate plans, as well as National Recovery Plans
o Introduce carbon pricing across the whole buildings sector at EU level to create the right environment for renewable technologies to compete on the market and allow cities to make long term investment decisions
o Do not discriminate between onsite and nearby energy generation
o End subsidies for fossil fuels, such as replacing gas boilers with more efficient ones, as they are neither compatible with the Climate Targets, nor the Green Deal
o Hydrogen should not be used for space heating and hot water preparation
• Local heat planning for cities to have a clear picture on available local sources, challenges and opportunities and project implementation support
o Create a role for cities and regions with national energy plans and strategies, such as in the framework of the multilevel climate and energy dialogues under the NECPs: Integrated and coordinated planning at a supra-regional level is needed for a consistent development of infrastructure
o Make heat planning obligatory for cities over 10,000 inhabitants – and aggregated planning for regions combining multiple cities -, coupled with mandatory local heat mapping for Member States
o Provide adequate financial and technical support for cities to realise their heat plans (e.g. EU Local Heat Facility)
o Require renovation planning at district-level, including heat sources and infrastructures planning
o Provide an enabling framework for cooperation between utilities serving the city and the city administration: make data critical for heat planning available to cities, including but not limited to energy consumption (minimum per 10 measuring points), renovation rates, waste heat sources
o Provide technical support for innovative projects with one-stop-shops at national level to accelerate the implementation and roll-out of fossil-free heating and cooling system
o Include citizens and stakeholders from planning onwards all the way through implementation and running the projects; recommend and provide support tools so cities can organise local citizen assemblies on the heat transition
• Create the right incentives for utilisation of waste heat in heat networks and accelerate the uptake of waste heat in heat networks to decarbonise the heating and cooling system
o Consider waste heat on a par with renewable heating and cooling sources across all relevant legislation
o Create an enabling framework to use waste heat in city heat networks, such as via ETS
o Make energy efficiency assessments mandatory for waste heat owners, including waste heat utilisation potential of underground facilities (e.g. metro and other underground transport, sewage), industry and tertiary buildings (e.g. data centres, hospitals, supermarkets)
o Introduce a tax on waste heat – if there is a nearby heat network that could use it
o Create a risk insurance scheme for waste heat projects at EU level to mitigate risks and support the project realisation of high-risk endeavours
Αφήστε μια απάντηση